Monday, September 25, 2006

Universiti Ramadhan


Ramadhan adalah sebuah institusi pentarbiyyahan ( pendidikan ) yang terulung bagi semua orang-orang mukmin. Anugerah yang telah ditawarkan oleh Universiti Ramadhan bagi setiap mukmin yang telah mengikuti kursusnya ialah Ijazah Ketaqwaan Dengan Kepujian. Iaitu satu pujian dan sanjungan dari Allah SWT sendiri berdasarkan firmanNya :

“ Wahai Orang-Orang Beriman Difardhukan Kepada Kamu Berpuasa Pada Bulan Ramadhan Seperti Mana Telah Difardhukan Kepada Umat Sebelum Kamu Mudah-Mudahan Kamu Bertaqwa. ” (183 al-Baqarah)

Sesungguhnya anugerah ketaqwaan adalah darjat tertinggi yang telah Allah kurniakan. Ketaqwaan menurut Saidina Ali Karramallahu Wajhah ialah takutkan kepada Allah Al Jalil, beramal dengan At-Tanzil (Al-Quran), berasa cukup (Qana'ah) dengan yang sedikit dan membuat persediaan untuk hari kematian.
Ketaqwaan adalah jaminan kebahagiaan kehidupan dunia & akhirat dan satu-satunya sanjungan Allah kepada para hambanya yang bertaqwa selepas menjalani ibadah puasa di Bulan Ramadhan Al-Mubarak ini.

No comments: