Tuesday, April 08, 2008

MEKANISME PENDIDIKAN AWAL MELALUI ACUAN AL – QURAN

Oleh : Nor Fadhilah Wahab

Islam merupakan agama yang menjulang martabat ilmu dan pendidikan. Buktinya amat jelas melalui firman Allah SWT di dalam Al - Quran menerusi firman pertama Kalamullah di dalam Surah Al – A’laq. Firman Allah yan pertama kepada Nabi Muhammad SAW ini adalah berkisar mengenai ilmu dan pendidikan.


Melihat kepada betapa hebat dan agungnya martabat ilmu ini maka Islam amat mengganjurkan budaya keilmuan sejak di awal kandungan dan amat menitik beratkan persoalan pendidikan awal dalam mengawal perkembangan fizikal, mental dan emosi seseorang bayi. Bahkan harga ilmu tiada nilai dan tara serta tiada tolok bandingnya lagi. Ilmu adalah aset berharga dan permata yang tiada nilaian tukar ganti untuk diwarisi kepada generasi akan datang. Pendidikan awal yang terancang akan membantu pembinaan masa depan anak yang cemerlang. Ibarat kata pujangga:

العلم في الصغار كالنقش على الحجر والعلم في الكبار كالنقش على الماء

Maksudnya :
Menuntut ilmu di usia muda ibarat mengukir di atas batu manakala menuntut ilmu di kala tua ibarat mengukir di atas air.


Al –Quran Mendedahkan Teknik Pengulangan Dalam Proses Pendidikan Awal Anak

Ilmu dan Islam tidak dapat dipisahkan. Melalui ilmu manusia akan terdorong mendapat cahaya petunjuk Ilahi dan akan tersimpang jauh dari kesesatan menuju jalan kebenaran. Setiap anak mesti dibimbing untuk mencari ilmu. Proses pembelajaran anak – anak berlaku sepanjang masa. Anak – anak yag membesar dalam budaya ilmu akan menjana minda yang kritis dan dinamik.

Al – Quran sentiasa mengulang – ulang ayat – ayat tertentu supaya fokus pembaca akan tetap segar tanpa hilang kawalan dan tersasar. Sebagai contoh banyak ayat menyarankan manusia sentiasa menggunakan akal untuk berfikir dan menaakul. Proses memikir dan menaakul ini merupakan beberapa perkembangan proses pendidikan sepanjang tumbesaran anak – anak. Minda anak kecil amat mudah ‘menangkap’ sesuatu yang diajari. Sebanarnya daya ingatan jangka pendek ini tidak akan kekal dalam tempoh yang lama di dalam minda. Namun memori ini dapat bertahan lama sekiranya proses input data berlaku secara pengulangan. Anak – anak yang diasuh dengan panggilan mama, emak, ibu, ummi, abah, ayah, abi, mummy atau daddy akan kekal memanggil ibunya dengan gelaran tersebut sehingga akhir hayat dikandung badan. Inilah impak positif yang cukup besar dalam psikologi anak - anak yang semakin membesar.

Malah tabiaat yang baik atau akhlak terpuji seperti mengucapkan kalimah bismillah apabila melakukan sesuatu yang baik agak juga agak payah untuk dipraktikkan oleh anak – anak jika proses pembelajarannya berlaku sekali sahaja sepanjang hayat. Secara hakikat, seandainya proses pembelajaran dan pendidikan itu berlaku secara pengulangan maka hasilnya akan lebih tampak kelihatan dan kekal menjadi tabiat dan akhlak yang sukar dihapuskan. Bukti yang jelas kelihatan ialah bagaimana anak dapat menghayati kemuliaan tangan kanan yang hanya digunakan pada perkara kebaikan dan ‘keistimewaan’ tangan kira yang hanya dikhususkan kepada proses tertentu dalam kehidupan seharian. Pengulangan demi pengulangan akan membuahkan sesuatu yang kekal sebagai tabiat seharian.

Penceritaan Kisah - Kisah Gembira dan Ancaman Menurut Al – Quran

Al – Quran merupakan kalam Allah yang mengandungi hampir 7000 ayat. Gabungan kepelbagaian ayat ini merangkumi ayat – ayat hukum, ayat – ayat renungan, ayat – ayat yang menceritakan rahsia kejadian bumi dan langit serta apa di antara keduanya dan juga ayat yang merangkumi penceritaan kisah – kisah gembira dan kisah yang memberi ancaman balasan buruk kepada pelaku kejahatan. Melalui teknik penceritaan dalam Al – Quran ini kita dapati pengaplikasiannya dapat dijadikan mekanisme pendidikan awal anak – anak sebagai langkah permulaan yang baik dalam melahirkan modal insan yang beriman.

Anak – anak amat gemar mendengar cerita dan suka melihat watak – watak dalam sesebuah cerita itu dihidupkan melalui lakonan ayah dan ibu mereka. Hal ini secara tidak langsung akan membantu proses pendidikan dan pengajaran supaya berlaku secara tidak formal. Ayah dan ibu yang mantap tidak akan melepaskan segala peluang keemasan mendidik dan mengasuh anak – anak bermula dari waktu pagi sehinggalah ke katil di kala menjelang waktu tidur. Gaya, teknik dan lakonan untuk menghayati sesebuah penceritaan akan dinilai dan dirakam ke dalam memori anak-anak dan diterjemahkan semula dalam perilaku seharian.

Kepelbagaian kisah di dalam Al – Quran dapat diadaptasi untuk mendidik anak – anak melalui penceritaan yang menarik. Antara kisah dan pengajaran menerusi jendela Al – Quran ialah kisah para nabi dan rasul, kisah orang – orang solih seperti Luqmanul Hakim, kisah pemuda beriman Ashaabul Kahfi dan juga kisah – kisah haiwan di dalam Al – Quran yang dapat meninggalkan moral penceritaan yang cukup mendalam ke dalam jiwa anak - anak.

Selain kisah – kisah teladan yang meransang perlakuan baik dan pekerti mulia boleh diceritakan terdapat juga kisah pengajaran yang akan menjadi benteng dan tembok dari terjebak melakukan larangan Allah. Antara kisah – kisah ancaman ialah balasan buruk kepada kaum – kaum terdahulu seperti Kaum Nabi Luth, Kaum Nabi Shuib dan juga kisah kemurkaan Allah kepada Firaun yang mengaku diri menjadi tuhan.

Kesemua bahan – bahan penceritaan ini telah pun tersedia di dalam Al – Quran. Apa yang diperlukan hanyalah sedikit kreativiti dan gaya penceritaan yang menarik dari ayah dan ibu sahaja untuk menjadikan penceritaan adalah teknik pendidikan anak semenjak usia muda seawal anak – anak sudah mula bertutur dan berinteraksi dengan ayah bonda.

Ganjaran Dan Insentif Di Atas Kerjasama Dan Usaha Anak – Anak Menghayati Ilmu

Banyak ayat di dalam Al – Quran menceritakan ganjaran serta balasan di atas segala amalan yang telah dilakukan oleh setiap insan. Ganjaran dan balasan boleh diklasifikasikan sebagai ganjaran Syurga yang mengalir di bawahnya air kepada setiap perlakuan baik dan balasan buruk berupa seksaan di dalam neraka pula disediakan Allah bagi pelaku kejahatan kepada orang lain.

Mekanisme ganjaran dan balasan baik buruk ini adalah bertepatan dengan fitrah manusia dan psikologi anak – anak itu sendiri. Apabila anak – anak dijanjikan dengan ganjaran berupa upah, insentif dan habuan jika mengamalkan akhlak mahmudah yang diasuh kedua ibu bapanya maka minat dan semangat mereka untuk melakukan kebaikan itu akan terus teransang dan meningkat. Manakala ancaman berupa pukulan atau denda pula secara tidak langsung akan berjaya mematikan naluri kejahatan yang cuba dijelmakan oleh anak – anak dalam bentuk tingkah laku yang buruk.

Namun awas, kedapatan juga segelintir ayah bonda yang sering menjanjikan banyak tawaran menarik bagai menanam tebu di bibir tetapi mengotakan apa yang dijanji terlalu sukar bagai jauh panggang dari api seperti indah khabar dari rupa. Malangnya fenomena ini tanpa disedari bakal mengundang kemarahan dan dendam secara diam sehingga menimbulkan rasa tidak percaya lagi apabila janji manis ditabur.

Suntikan semangat melalui ganjaran apabila kebaikan dilaksanakan mestilah didasari dengan kefahaman yang jelas bukannya semata – mata nilaian kebendaan. Sikap materialistic adalah beberapa gejala yang negative yang mesti diimbangi dan dibendung oleh ayah bonda tatkala menguniakan sesuatu sebagai habuan kebaikan. Kebijaksanaan ayah dan bonda dapat melenyapkan sikap kebendaan ini dan bakal meransang anak – anak lebih memburu keredhoaan Allah dan syurgaNya yang lebih hebat dengan kepelbagaiaan kenikmatan kurniaan Allah seperti sungai susu, arak dan madu sebagai sebaik-baik tempat kembali bagi hamba yang melakukan amalan.

Pendikan awal anak-anak merupakan proses terpenting dalam pembentukkan fizikal , mental dan emosi anak-anak. Pendedahan ilmu di usia awal adalah saham terbaik sebelum hasil dituai apabila anak menjelang dewasa. Betapa sucinya anak-anak ibarat kain putih yang dilahirkan dalam keadaan fitrah suci tanpa dosa dan noda. Kedua ibu bapa merupakan pencorak kepada kain putih tersebut. Terpulanglah kepada ‘pencorak’ untuk melakarkan keindahan penghayatan agama Islam atau lebih menagih untuk meniru gaya hidup agama dan cara hidup Yahudi, Nasrani mahu pun Majusi.



7 comments:

infogue said...

> Artikel di blog Anda bagus-bagus. Agar lebih bermanfaat lagi, Anda bisa lebih mempromosikan dan mempopulerkan artikel Anda di infoGue.com ke semua pembaca di seluruh Indonesia. Telah tersedia plugin / widget kirim artikel & vote yang ter-integrasi dengan instalasi mudah & singkat. Salam Blogger!
http://infogue.com
http://infogue.com/pendidikan/mekanisme_pendidikan_awal_melalui_acuan_al_quran/

cui said...

Syukran Ya Bapak - Bapak Pembaca dan Kaum Ibu Yang Setia Menunggu Artikel Saya,

Demi ..masa sesungguhnya kita salam kerugian. melainkan kita orang beriman dan beramal soleh..berpesan kepada kebenaran dab mengingat-ingati kepada kesabaran...

Amin... sampai jumpa lagi dalam artikel di lain waktu..

Anonymous said...

salam.bagus ya ust , memanfaatkan kecerdasan akal fikiran di jln Allah.teruskn menulis

Anonymous said...

menarik.

syabas.

Aku Bukan Umar Al-Khatab said...

ust... update please... huhu... sayang pena yang tajam x digunakan untuk tujuan dakwah... tahniah2..

Anonymous said...

berapa lama daa tak update laman ni???

PEMUDA EPAL said...

salam ustaz.. salam ziarah.. baru sampai ke ke blog ini.. mohon tunjuk ajar dr ustaz... :)